מפגשים והרצאות

מפגשים עם הסופרת עפרה גלברט-אבני

 

 

מפגש לכיתות א'-ב' 

הנושא: אחורי קלעיו של ספר 

(המפגש מלווה הקרנת מצגת)

 

המפגש עוסק בנושאים הבאים:

  • איך נהיים סופרים?
  • לשחק בחוץ - בספר "רוצה לשחק בחוץ" מצליח דובי לשכנע את כל חבריו לעזוב קצת את המסכים ולצאת החוצה. שיחה על משחקים עם חברים. 
  • לשחק בבית - בספר "בובה מארץ אחרת" נוגה מביאה לכיתה בובה ישנה, הילדים צוחקים עליה עד שמתברר שזו בובה יקרה ומרגשת שסבתא שלה שיחקה בה בילדותה. שיחה על צעצועים אהובים. 
  • מאין באים הרעיונות לכתיבה? מהם מקורותיו של הסופר? איך נכתבו ספרי המכשפות "סוד המכשפות", "מכשפה מקולקלת" ו"מכשפה מתאהבת", הקרנת מצגת של אוסף מכשפות.
  • דמיון ומציאות בסיפורים – סיפורים שנכתבו על נכדי. 

 

משך המפגש: 50 דקות

מספר התלמידים במפגש: עד 80

מקום המפגש: חדר שניתן להחשיכו

ציוד: יש להכין מסך, ברקו ומחשב

 

 

מפגש לכיתות ג'-ד'

הנושא: אחורי קלעיו של ספר  

 

המפגש עוסק בנושאים הבאים:

  • מדוע נכתבים סיפורים? יובאו סיבות אחדות לכתיבה, בתוספת הדגמות מן הספרים.
  • הכנת תחקיר לקראת כתיבת ספר  הדגמה (במצגת) ממסעות-תחקיר לקראת כתיבת "מסעות קסומים"; כיצד בחרתי אתרים לספר ומה גיליתי במהלך המסעות.
  • מאין באים הרעיונות לכתיבה? מהם מקורותיו של הסופר? הקרנת פריטים מתוך אוסף ייחודי שמדגים את ההשראה לכתיבת "סוד המכשפות", "מכשפה מקולקלת" ו"מכשפה מתאהבת".
  • דמיון ומציאות בסיפורים – הדגמה באמצעות סיפורים שנכתבים על בני משפחה.

 

משך המפגש: 50 דקות  

מספר התלמידים במפגש: עד 80

מקום המפגש: חדר שניתן להחשיכו 

ציוד: יש להכין מסך, ברקו ומחשב

 

 

מפגש לכיתות ד'-ז'

הנושא: סובלנות בחברת הילדים

 

המפגש מתבסס על הספרים הבאים ומותנה בקריאתםקירות שלא רואים; 

סוד הבית הוורוד; המכוערים של דניאל;  מאחורי דלתות סגורות ; 

החיים שלי, דוֹט. קֹום, לראות בגובה העיניים.

כל הספרים יצאו לאור בהוצאות הקיבוץ המאוחד 

 

המפגש עוסק בנקודות הבאות:

  • הרצון להיות מקובל  ביקורת חברתית והשפעתה עלינו
  • היחס לשונה, סובלנות ואי-סובלנות בחברת הילדים, היחס לחלש בחברה
  • מה זה חרם, מהי סטיגמה, מה מחירם החברתי של שני אלה
  • לחיות עם סוד: סודות טובים וסודות רעים
  • האינטרנט, יתרונותיו וסכנותיו, בהיבט האישי ובהיבט החברתי
  • איך מעצבים את דמותו של ילד עיוור בספר?

 

משך המפגש: כשעה

מספר התלמידים במפגש: עד 80

 

 

 

מפגש לכיתות א'-ד' בשיתוף עם המאיירת נורית צרפתי

הנושא: "כיצד נולדים ספרים - במילה ובצבע"

 

המפגש כולל את הספרים שעפרה גלברט-אבני כתבה ונורית צרפתי איירה:

עם צבע אחד ומכחול, עמית כבר לא פוחדת, חץ וקשת ושד משחת, ספרי סדרת "ניצנים",  וספרי סדרת "קוראים סיפור" וספרים נוספים שנורית לא איירה, בהתאם לגיל הילדים שמשתתפים במפגש (ראו רשימת ספרים מלאה בהמשך).   

 

במפגש, עפרה מספרת מסיפוריה, נורית מציירת מציוריה, ושתיהן מספרות על העבודה המשותפת של סופרת וציירת.

 

נושאי המפגש:

  • מאין באים הרעיונות לראשה של הסופרת?
  • האם גיבורי הסיפורים הם ילדים אמיתיים?
  • כיצד ממציאה המאיירת בציור, את הגיבורים שהמציאה הסופרת במילים?
  • כיצד מביעה המאיירת בציור את רוח הסיפור ואת תוכנו? 
  • באיזה צבעים ובאלו טכניקות משתמשת המאיירת?
  • כיצד סופרת ומאיירת משתפות פעולה ליצירת ספר?

 

משך המפגש: 50 דקות 

מספר התלמידים במפגש: עד 80

מקום המפגש: כיתה 

ציוד: יש להכין משטח כלשהו להצמדת שני בריסטולים, שעליהם נורית מציירת בזמן המפגש. (את הבריסטולים, הצבעים וכל השאר נביא איתנו). 

 

 

 

מפגש לכיתות ה'-ז' בשיתוף עם המאיירת נורית צרפתי   

הנושא: "כיצד נולדים ספרים - במילה ובצבע"

 

המפגש מתבסס על ספרי הנוער שעפרה כתבה כמו סוד הבית הוורוד (ראו ברשימת הספרים שבהמשך), לרבות הספרים שנורית איירה: 

מאחורי דלתות סגורות,לראות בגובה העיניים.

 

נושאי המפגש:

  • לחיות עם סוד – סודות טובים וסודות רעים.
  • שאלות ותהיות של ילד מאומץ.
  • איך מעצבים את דמותו של ילד עיוור בספר?
  • איך מציירים עיוור?
  • כיצד ממציאה המאיירת בציור, את הגיבורים שהמציאה הסופרת במילים?
  • כיצד מביעה המאיירת בציור את רוח הסיפור ואת תוכנו?

 

יש להכין למפגש משטח כלשהו להצמדת שני בריסטולים, שעליהם נורית תצייר בזמן המפגש. את הבריסטולים, הצבעים וכל השאר נביא איתנו.

עפרה גלברט אבני - סופרת ועורכת